Lång semester / Long vacation

Hur många gånger har man inte hört att pensionärer alltid har semester eftersom de inte längre arbetar, vilket knappast kan vara mera fel för jag vet mig knappast ha arbetat så mycket i mitt liv som efter att jag pensionerade mig. Eller så sägs det att pensionärer aldrig får semester vilket naturligtvis är lika fel eftersom vi kan välja om vi vill leva på det ena eller på det andra sättet. Valet är ditt eget, eller?

Idag ska jag skriva om min semester.

När jag för ett och ett halvt år sedan drabbades av en mina sjukdomar slutade semesterlivet för mig. Tiden därefter har bestått av en enda räcka av operationer och cellgiftsbehandlingar och så sent som idag har jag varit på sjukhuset för en ny 14 dagars behandling.

Men nu till det verkligen positiva. Under resans gång, som jag kallade för ett maratonlopp i en av mina första bloggar om min sjukdomsbild, har verkligen varit ett maratonlopp. Men jag tycker mig se målsnöret även om det är långt dit ännu.

De cancermarkörer jag hade i blodet för 7 månader sedan var 670. För fyra månader sedan var de nere i 230 och för en månad sedan bara 35. Oj vad glad jag blev och röntgenbilderna visade att den ena av mina cancersjukdomar nu var borta helt och i den andra cancersjukdomen har mina tumörer minskat med ca 50 %.

Så min läkare sa till mig att ”nu får du en lång semester Kenneth, inga behandlingar förrän i september månad igen eftersom din kropp har svarat så bra på behandlingarna, så du är värd en lång skön semester”.

Både Eva och jag har tagit båda våra Covid-19 sprutor och det har gått 2 veckor sedan den andra sprutan, så nu tänker vi börja träffa våra barn och barnbarn igen. Dock med försiktighet för viruset finns fortfarande kvar i samhället.

Små saker som man tidigare tog för givet blir idag underbara upplevelser. Bara att lyssna till koltrastens sång från det högsta av våra träd i trädgården gör mig glad och jag försöker härma den med mina visslingar men kommer aldrig att få veta om den förstod mig. Varje dag tittar jag över alla buskar och blommor för att se vad naturen gjort för underverk sedan dagen innan. Och jag får inte glömma att berätta hur gott kaffet är på terrassen tillsammans med min underbara livskamrat Eva.

Så nu ska Kenneth ut på en lång semester och bara njuta av livet.

How many times have you not heard that retired people always are on holiday because they no longer work, which can hardly be more wrong because I know I have hardly worked as much in my life as after I retired. Or it is said that retired people never get a holiday, which of course is just as wrong because we can choose whether we want to live in one way or the other. The choice is your own, right?

Today I will write about my holiday.

When I suffered from one of my illnesses a year and a half ago, my holiday life ended for me. The time since has consisted of a single series of surgeries and chemotherapy treatments and as recently as today I have been in the hospital for a new 14 days of treatment.

But now to the really positive. During the journey, which I called a marathon in one of my first blogs about my illness, has really been a marathon. But I feel like the goal line is getting closer even though it is still a long way to run.

The cancer markers I had in my blood 7 months ago were 670. Four months ago they were down to 230 and a month ago only 35. Oh how happy I was and the X-rays showed that one of my cancers was now completely gone and in the other cancer, my tumors have decreased by about 50%.

So my doctor told me that "now you get a long holiday Kenneth, no treatments until the month of September again because your body has responded so well to the treatments, so you are worth a long nice holiday".

Both Eva and I have taken both of our Covid-19 jabs and it now 2 weeks since the second jab, so now we plan to start meeting our children and grandchildren again. However, with caution for the virus still remains in society.

Little things that were previously taken for granted today become wonderful experiences. Just listening to the song of the blackbird from the highest of our trees in the garden makes me happy and I try to imitate it with my whistles but will never know if it understood me. Every day I look over all the bushes and flowers to see what wonder nature has done since the day before. And I must not forget to tell you how good the coffee tasts on the terrace with my wonderful life partner Eva.

So now Kenneth is going on a long vacation and just enjoying life.

2 reaktioner på ”Lång semester / Long vacation

  1. Britta Andersson

    Alltid trevligt att läsa dina inlägg. Extra trevligt denna gång då det var mycket positiv information. Många kramar till både dig och Eva. Från oss på Kivik.

    1. Tack våra vänner på Österlen. Alltid roligt med kommentarer till vad jag skriver och denna gången hade jag ett trevligt budskap gällande min hälsa som verkligen är på väg åt rätt håll. Vi tar emot kramarna virtuellt och hoppas snart kunna träffas och kramas på riktigt. Varma hälsningar från ett väldigt varmt Vellinge.

Lämna en kommentar